“De beleving van de zwangere staat hiermee centraal”
Pieter-Kees de Groot, gynaecoloog in het Spaarne Gasthuis Haarlem, doet ervaring op met het meten en bespreken van door de patiënt gerapporteerde uitkomsten en ervaringen. Binnen zijn ziekenhuis is hij de kartrekker hiervan.
“Om iedereen mee te krijgen, vond ik twee dingen belangrijk: het moet niet meer tijd en administratie kosten. Wij bouwden de vragenlijsten daarom in ons ziekenhuisdossier in, zodat de zwangeren de vragenlijst vanzelf krijgen. Komen zij vervolgens bij mij of bij mijn collega’s op het spreekuur, dan zien we hun antwoorden met twee drukken op de knop. Ook zien we gelijk welke antwoorden afwijken en dus extra belangrijk zijn om te bespreken.”
Meten én bespreken
“Wij kozen ervoor om het meten en bespreken van patiëntgerapporteerde uitkomsten gefaseerd in te voeren en met twee vragenlijsten te beginnen; gekoppeld aan de controle tussen 28 en 30 weken en aan de nacontrole. Je zet de vragenlijsten dus actief in bij je zorgverlening, doordat je de uitkomsten ook echt met de zwangere of pas bevallen vrouw bespreekt. Dát is de meerwaarde. Je merkt dat mensen dit gesprek enorm waarderen.”
Sneller naar de kern
“Waar ik aanvankelijk dacht: dit gaat tijd kosten, merk ik nu dat het gesprek vaak sneller naar de kern gaat. ‘Het valt me op dat je stemming niet zo goed is’, zeg ik bijvoorbeeld naar aanleiding van de vragenlijst. Daarop vertelt de vrouw dat ze dit wel vaker heeft gehad. ‘Heb je hier hulp bij nodig’ vraag ik. Dan vertelt ze dat ze bij een psycholoog loopt, die ze bij terugval weer kan bellen. Zo onderzoek je samen waar iemands behoefte ligt. De volgende keer praat je erover verder.”
Meer regie voor de patiënt
“De beleving van de zwangere komt hiermee echt centraal te staan. Een pas bevallen vrouw die jaren geleden borstkanker had gehad, kon door de vragenlijst haar zorgen en gevoelens over het geven van borstvoeding uitspreken. Een zwangere met incontinentieklachten realiseerde zich door het invullen van de vragenlijst, dat haar klachten eigenlijk niet normaal waren. Zij had al een bekkenbodemtherapeut ingeschakeld! Zo helpt deze vragen-set, en het gesprek erover, de patiënt om zelf de regie te nemen in haar gezondheid.”
“Onze IT-specialisten bouwden ook een dashboard, waarmee we realtime een samenvatting van de uitkomsten zien. Zo bieden de vragenlijsten straks ook zicht op hoe sommige groepen de zorg beleven, zoals vrouwen die een tweeling krijgen of die een keizersnede ondergaan.”
Binnen het VSV Rondom zwanger (Haarlem e.o.) doen het Spaarne Gasthuis en drie eerstelijns verloskundigenpraktijken als eerste ervaring op met meten en bespreken van patiëntgerapporteerde uitkomsten. De intentie is om later op te schalen naar het gehele VSV.
“Een zwangere met incontinentieklachten realiseerde zich door het invullen van de vragenlijst, dat haar klachten eigenlijk niet normaal waren. Zij had al een bekkenbodemtherapeut ingeschakeld!”