Cliënt Spaarne Gasthuis

Credits
Tekst: Laura Jansma

Delen

“Als je goed voorbereid op het spreekuur komt, kan de dokter je beter helpen”

“Het gaat heel goed met ons. Het was een zware zwangerschap, maar sinds Kobe’s geboorte ben ik met sprongen vooruitgegaan.” Naäma Letwory beviel vier maanden geleden van haar zoon in het Spaarne Gasthuis in Haarlem, door middel van een geplande keizersnede. “Ik heb echt goede zorg gekregen. Er werd goed naar mij geluisterd.”

“Een jaar of drie geleden werd bij mij een myoom, een vleesboom, ontdekt. Hiermee vielen toen veel klachten die ik al jarenlang had op z’n plek. Ik stond dus al onder controle van de gynaecoloog voor ik zwanger was. Zwanger worden was spannend: gaat het lukken met het myoom of niet? Want het zat wel in de weg. Tijdens mijn zwangerschap kreeg ik veel extra controles en werd dit goed gemonitord, want: kon de baby wel goed genoeg groeien en hoe zou het myoom zich ontwikkelen? Gevoed door de zwangerschapshormonen groeide het tijdens de zwangerschap mee, tot bijna zo groot als de baby zijn hoofdje. Daar had ik veel last van. Ik moest heel erg rustig aan doen en ook erg opletten met wat ik at. Gaandeweg werd duidelijk dat de baby met een keizersnede geboren zou worden.”

Optimaal voorbereid

“Mijn gynaecoloog vroeg mij tijdens mijn zwangerschap om de vragenlijsten in te vullen. Hij legde uit waarvoor dit is: om te kunnen kijken of de zorg goed loopt en wat je als cliënt nodig hebt. Ik heb ze met plezier kunnen invullen. Ze waren wel wat lang, maar ze snijden alle belangrijke aandachtspunten aan. Door de vragenlijst kwam aan de orde, dat ik me zorgen maakte over het borstvoeding geven. Ik heb namelijk vijf jaar geleden borstkanker gehad en toen is mijn linkerborst weggehaald. De dokter zei: ‘Misschien wil je vast een keer met onze lactatiekundige praten? Van dat aanbod heb ik dankbaar gebruikt gemaakt. Zo kon ik me optimaal voorbereiden. Na verloop van tijd werd het voeden met één borst toch te zwaar, maar we hebben het een kans gegeven.”

Weten wat je wil bepreken

“Je bent in het ziekenhuis, vol spanning en emoties… Je stelt dan niet de juiste vragen. Door mijn kwalen van de achterliggende jaren kom ik graag goed voorbereid op het consult. Ik wil niets vergeten, dat is zonde van mijn tijd en van de dokters tijd. Het was dus fijn om een paar dagen voor de afspraak de digitale vragenlijst in te vullen in het portaal van het Spaarne Gasthuis. De vragen houden je een spiegel voor. Het is ook fijn om te zien dat dingen goed gaan. Je krijgt ook de mogelijkheid om drie vragen in te vullen die je wilt bespreken. Ze helpen je daar heel erg mee, vind ik. Als je van tevoren bedenkt wat je wilt vragen en hoe, dat werkt gewoon heel efficiënt voor beide partijen. De dokter ziet bij het consult mijn vragen al. Had ik er meer dan drie, dan zette ik die in mijn telefoon en de dokter ging dan mijn lijstje af. Ik had altijd het gevoel, dat hij en de andere zorgverleners echt luisterden. Er werd rekening gehouden met mijn vragen en ideeën.”

Goed dat het gevraagd wordt

Na de geboorte van Kobe ging het steeds beter met mij. Fijn om dat op de vragenlijsten te kunnen invullen. Vragen gaan over de gevoelens die je hebt nu de baby er is, bijvoorbeeld of je je boos of verdrietig voelt als de baby huilt. Daar schrok ik wel van. Maar ik denk toch dat die vragen gesteld moeten worden. Zelf had ik een geplande keizersnede, dat kwam geestelijk niet zo hard aan. Maar ik hoor van zoveel vrouwen in mijn omgeving bij wie dit wel als een onaangename verrassing kwam dat ze hier psychisch onder lijden. Uit jezelf zeg je niet zo snel dat je je boos voelt of verdrietig als je baby huilt. Maar nu dit in de vragenlijst wordt benoemd, is duidelijk dat meer moeders hiermee worstelen en durf je er eerder aandacht voor te vragen.”

“Ik wil niets vergeten, dat is zonde van mijn tijd en van de dokters tijd.”

Gerelateerde interviews